Het begon met de Continentals
Ria en ik zullen nooit de eerste concerten van de Continentals in 1969/ 1970 vergeten. Het veranderde ons leven volledig: een nieuwe manier om je geloof te uiten, jongeren te vormen, de kerk creatief te verrijken, mensen te bereiken. Het ve-randerde het leven van vele anderen ook. Nu en dan wordt ons weleens gevraagd: worden jullie die Conti’s nu eens nooit zat/ Het zal duidelijk zijn, dat deze mensen alleen maar kijken naar het topje van de berg, n.l. het optreden en de muziek. Uiteraard hebben de Conti’s een bepaalde vorm, die volledig uniek is en Conti’s tot Conti’s maakt. Uiteraard moet je ook niet over smaak twisten, want ook hun repertoir is specifiek voor de Conti’s. Dat ondanks deze beperkingen de Continentals zijn uitgebreid tot de grootste cross-culturele muziekbediening van de eeuw, moet op zichzelf al opvallen: 25 Amerikaanse groepen ieder jaar; 25 Europese groepen en dan nog eens een 25 andere groepen in andere werelddelen…., die met elkaar jaarlijks zo’n dikke 2000 mensen trainen en uitzenden, waarbij er zo’n 1500 concerten gegeven worden, die zo’n 1 miljoen mensen bereiken… Nu zijn dat allemaal hele imponerende feiten, maar dat is niet waar het om gaat. Vermoedelijk zijn de bewezen gevolgen voor de deelnemers zelf het allerbelangrijkst. Graag vertellen wij er iets meer over.
1 . Geschiedenis 1963:
Cam Floria was musical-director van YFC in Portland/Oregon/USA. Door een uitnodiging deel te nemen aan een nationale contest ging Cam met zijn zingende jeugdgroep op reis door een aantal staten. Om de kosten van de busreis te betalen moesten ze hier en daar in kerken optreden. Die kerken vroegen wat de naam van deze groep was. Omdat ze over het halve continent moesten, noemde Cam zijn groep de “Continental Singers”. Cam Floria paste een aantal bijzonder innoverende ideeën toe en dat bleek deze toernee anders te maken, dan wat die kerken, de jongelui en Cam tot nog toe hadden meegemaakt: de beweging Continental Singers was geboren. 1963-1967: Iedere zomer I USA-Continental groep; 1968: twee; 1969: drie, waarvan de eerste naar Europa. In de nazomer ’69 kwam het contact met Leen La Rivière tot stand, met als gevolg een hechte transatlantische samenwerking.
De gevo,[gen: crossculturele implementaties, zodat er nu kantoren + Continental groepen zijn in Japan, Korea, Singapore, Australië, Nieuw-Zeeland, Chili, Brazilië, Porto-Rico, Zuid-Afrika, Europa (met kantoren in Engeland, Nederland, Hongarije, Slowakije, Italië, Roemenië en een landelijk netwerk onder het Europese kantoor). Wereldwijd 75 groepen volgens dezelfde ideeën en criteria. Europa is het grootste werkterrein naast Amerika, daar hier de ideeën maximaal benut worden: Engelstalige groepen, Duitstalige, Franstalige,Vlaams, Hongaars en Italiaans (’97), Tsjechisch/Slowaaks (’97), Roemeens (’98).
2. Ingrediënten
Wat maakt Continentals uniek/Waarom doen ieder jaar duizenden jongeren auditie om mee te kunnen/
De ‘Continental-experience’ combineert
3. Structuur & Criteria
A. Continentals is geen “open jeugdwerk”. Op toernee gaan is zwaar; het stelt hoge eisen aan persoonljjkheid, motivatie, inzet, karakter, overtuiging, muzikale kwaliteiten. Daarom werden criteria’ ontwikkeld om auditie te doen, deze zijn:
B. Dan volgt een rehearsalcamp van 8 dagen, professionals leden dit. Hier wordt de cohcertproductie artistiek en inhoudelijk voorbereid en komen alle andere aspecten ook aan bod.
- deelnemers t.a.v. leiding, organisatie.
- Concertorganisatoren/kerken t.a.v. groep/optreden/etc.
- Leiding t.a.v. deelnemers en concertorganisatoren.
- Concertbezoekers t.a.v. de avondconcerten.
Na de evaluatie worden de foute en goede punten verwerkt en begint het systeem opnieuw. Er wordt veel tijd besteed aan research, statistisch onderzoek, evaluatie, e.d. C. Er zijn diverse mogelijkheden van participatie. 8-12 jaar Continental Kids (sinds 1999)
13-16 jaar Young Continentals (sinds 1992)
± 16-30 jaarContinentals, Continental Orchestra, Discipel
±30-55 jaarContinental Encores (sinds 1994)
Er zijn ook groepen met een heel speciaal doel: de Continental Vocals (p.r. en TV-producties) en de Continentals Frontline (afwijkende leeftijden of bijzondere gebieden in Europa).
D. Bestuursstructuur.
Wereldwijd bestuur zetelt in Californië, de bakermat, 7 leden.
Bestuur per werelddeel of regio b.v. Continental Miniseries Europe (5 leden).
– Europees kantoor (Rotterdam) met hieronder
– aansturing kantoor Hongarije, Italië, Slowakije, Roemenië
– aansturing landelijke coördinatoren
– klachten/bezwaarprocedure (* loopt naar besturen toe).
E Financiën.
Iemand die mee wil, betaalt zelf een deel van de kosten. Hiervoor vindt men vaak in de omgeving sponsors, wat het draagvlak vergroot.
De totale kosten worden gedekt uit:
• collecten + kaartverkoop • winst op CD’s/Cas.
• auteursrechten
• eigen bijdrage(± 1400-2500 Gulden).
Tours naar Oost-Europa zijn het duurst .. (Geen andere inkomsten.)
De uitgaven zijn niet gering door de kosten van o.a. professionele trainings-periode, muziekrechten, licht, geluid, p.r., bushuur. Het percentage overhead (full-timers, kantoor, tel., etc. is relatief laag). Extra giften maken de balans kloppend.
F. Programma:
ieder jaar 50% nieuw!
4. Gevolgen: onderzoek
Is het zomaar een aardige bevlieging? Of is er meer aan de hand. Er wordt ook hier tijd besteed aan research d.m.v. schriftelijke selecte of aselecte enquêtering.
Muzikale groei: 100% Allen waren door de toernee muzikaal verder gekomen en had het hen op vele terreinen iets geleerd, was een positieve aanzet voor de ontwikkeling van hun talenten, leerde om samen te musiceren, leerde om muziek te leiden, verhielp plankenkoorts, leren van grote lijnen en details, podium-ervaring, leren van ‘performance’, kritiek verdragen, leren bewegen, etc.
77% zei een duidelijke geestelijke groei, bewustwording van zin (normen/waarden) van het leven, geloof in God, enz. meegemaakt te hebben als resultaat. Sommigen zeiden dat God niet iets uit overlevering of verhalen bleek te zijn, maar een reële Persoon, waar je contact mee kreeg. Diversen vertelden hoe ze hadden gezien, dat God gebeden verhoorde. Sommigen hadden de Bijbel beter leren begrijpen. Al die effecten bleken tot op vandaag reëel te zijn. Voor de overige 23% had het geestelijk niets toegevoegd, die aspecten bleken min of meer al zo te zijn.
64% gaf aan sociaal verder gekomen te zijn. Dat bleek uit de volgende opmerkingen o.a. omgaan met anderen, leren samenwerken, anders-gelovigen (denkenden) leren kennen (o.a. via gastgezinnen), aanpassen, tolerantie leren, leren anderen lief te hebben (want niet iedereen is even sympathiek), andere gewoonten leren accepteren, leren naast anderen te staan (bemoediging), wat worden vriendschappen kostbaar, anderen leren respecteren.
B. Men is gaan participeren in het leven van de kerk/gemeente: 44%, o.a. het opzetten van jeugdgroepen, deelnemen aan de samenzang-begeleiding, praise-groepen, deelnemen aan tienerwerk, zorgen hoe de kerk/podium eruit moet zien, doen nu de zangleiding, anderen erbij betrekken (motivator), is nu kerkkoordirigent, enz.
De algemene tendens:
90% vraagt de groepen terug binnen 2 jaar: men moet soms een jaar overslaan.
9% vraagt niet terug i.v.m. overmacht (beleid, ruimte eigenlijk niet geschikt).
5. Pilotfunctie
Nederland ong.1200 plaatselijke gospelkoren/bands
(CS actief sinds ’69)
Hongarije ong. 40 plaatselijke gospelkoren/bands
(CS actief sinds ’88)
Frankrijk ong. 50 plaatselijke gospelkoren/bands
(CS actief sinds ’91)
België ong. 4 plaatselijke gospelkoren/bands
(CS actief sinds ’90)
Duitsland ong. 60 plaatselijke gospelkoren/bands
(CS-E sinds ’74)
Tsjechië/Slow. ong. l 0 plaatselijke gospelkoren/bands
(CS actief sinds ’90)
Het resultaat:
Het zal nu wel duidelijk zijn, waarom we na al die jaren nog steeds pro-Continentals zijn, vanwege:
- Het kerkelijk leven wordt meer op jongeren gericht en wordt vernieuwd.
- Jongeren worden binnen een eigen cultuuridioom vastgehouden en blijven zich zo bezig houden met zingeving, normen, waarden.
- Het is een antwoord op de secularisatie.
- En de deelnemers maken een grote stap naar volwassenheid, dankzij deze CS-ontwikkeling.
Samenvatting van een Continental:
‘Mijn tourervaring was het begin van een bewuster leven en een nieuwe toekomst’